Διακόσμηση Εσωτερικών Χώρων: Πόσο κοστίζει τελικά η "τέλεια" διαμόρφωση και πως επιτυγχάνεται;

Διακόσμηση εσωτερικών χώρων

Η ανθρώπινη ανάγκη για ένα περιβάλλον διαβίωσης όχι μόνο ασφαλές και λειτουργικό αλλά και καλαίσθητο υπήρξε διαχρονική και διαρκής, από τις πρώτες ακόμη προϊστορικές κατοικίες έως το σύγχρονο interior design και η ενασχόληση με την διακόσμηση εσωτερικών χώρων δεν είναι μια σύγχρονη ...ανακάλυψη. 

Στην εποχή του Βυζαντίου καταγράφεται ο όρος "κοσμηματογράφος" και πρόκειται για την πρώτη ιστορική αναφορά σε ένα επάγγελμα που προσομοιάζει τόσο στον σημερινό "διακοσμητή". 
Ο κοσμηματογράφος ήταν ο μάστορας που αναλάμβανε την εσωτερική διαρρύθμιση και διακόσμηση ενός κτίσματος (κατοικίας ή καταστήματος) όταν οι κύριες οικοδομικές εργασίες είχαν ολοκληρωθεί. Πληροφορούσε και συμβούλευε τον ιδιοκτήτη του χώρου για όλες τις πιθανές επιλογές διαμόρφωσης με βάση τις επιθυμίες του αλλά και για το κόστος τους, ενώ ένα μέρος χειροποίητων στοιχείων όπως ξυλόγλυπτα, ζωγραφικοί πίνακες, τοιχογραφίες, ψηφιδωτά κλπ συχνά δημιουργούνταν από τον ίδιο τον κοσμηματογράφο. 
Στην χώρα μας οι κοσμηματογράφοι υπήρξαν δημιουργοί πολλών από τα αριστουργηματικά δείγματα λαϊκής τέχνης κατά το διάστημα 17ου-19ου αιώνα σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους, με κορυφαίο τον λαϊκό ζωγράφο - αγιογράφο Θεόφιλο. 



Σε παγκόσμιο επίπεδο ένα πλήθος ιστορικών μνημείων όλων των ιστορικών περιόδων και ξεκινώντας από την εποχή ακόμη της αρχαιότητας οφείλουν την φήμη τους όχι μόνο στην αρχιτεκτονική αλλά και στον εσωτερικό τους διάκοσμο με τα περισσότερα να αφορούν βεβαίως βασιλικά ανάκτορα, κατοικίες ευγενών αλλά και δημόσια κτίρια, ναούς κλπ. 

Το ξεκίνημα της εκβιομηχάνισης στις αρχές του 19ου αιώνα σε Β.Ευρώπη και Αμερική που οδήγησε στην μαζικότερη παραγωγή ειδών-εξοπλισμού σπιτιού σε προσιτές τιμές ακόμη και για τους όχι ευκατάστατους, η εξέλιξη στην παραγωγή σύγχρονων υλικών που ήδη από τον 19ο αιώνα προσέφερε νέες λύσεις στην εσωτερική αρχιτεκτονική και βεβαίως η ...κυριαρχία του internet κατά τον 20ο αιώνα με τα χιλιάδες sites σχετικά με Διακόσμηση υπήρξαν οι βασικοί παράγοντες που έκαναν προσιτό και δημοφιλές το θέμα σε όλους.
Έτσι που σίγουρα οι αρχαιολόγοι και ιστορικοί του μέλλοντος θα αναφέρονται κάποτε σε εντυπωσιακά δείγματα σημερινών σπιτιών που δεν ανήκαν αποκλειστικά σε βασιλείς ή εκπροσώπους της άρχουσας τάξης :)


Όσοι έχουν ασχοληθεί λίγο περισσότερο με αυτό που γενικά αποκαλούμε "εσωτερική διαμόρφωση"  του σπιτιού γνωρίζουν ότι το κόστος, ακόμη και για παρεμφερείς επιλογές, μπορεί να παρουσιάζει τεράστιες αποκλίσεις ανάλογα κυρίως  με την ποιότητα των υλικών και τον τρόπο κατασκευής κάθε αντικειμένου.
Για παράδειμα ένας καναπές, ένα  τραπέζι αλλά και ένα διακοσμητικό τοίχου, ένα διαχωριστικό χώρου ή ένα φωτιστικό  μπορεί να κοστίζουν από λίγες δεκάδες έως αρκετές χιλιάδες € ανάλογα με το σχέδιο, το υλικό τους, το αν πρόκειται για μαζικής παραγωγής ή χειροποίητο κομμάτι κλπ και βεβαίως η σύγχρονη αγορά είναι κυριολεκτικά ...πλημμυρισμένη από επιλογές για όλους. 

Επιπρόσθετα τα DIY έπιπλα και κυρίως οι ανακατασκευές και οι παλαιώσεις αλλά και γενικά οι DIY κατασκευές για το σπίτι που ακόμη και εντελώς ερασιτέχνες μπορούν να δημιουργήσουν και που αποτελούν ένα μεγάλο τμήμα των σχετικών με Σπίτι - Διακόσμηση sites επίσης προσφέρουν οικονομικές λύσεις για κάθε χώρο και κάθε γούστο.  

Είναι λοιπόν τελικά η σύγχρονη διαμόρφωση και διακόσμηση εσωτερικών χώρων ένα οικονομικό ...σπορ ή όχι; :) Και τι είναι αυτό που κάνει τις ιλουστρασιόν εικόνες στην οθόνη μας ή σε περιοδικά σπιτιών εξοπλισμένα ακόμη και με παρόμοια των δικών μας επίπλων να μοιάζουν πιο επιμελημένες και τελικά πιο "τέλειες" από την όψη των δικών μας χώρων; 

Η μεγαλύτερη σχετική παρανόηση οφείλεται στην συχνή ταύτιση της "διαμόρφωσης - διακόσμησης" κυρίως με την επίπλωση και τα αντικείμενα που θα τοποθετηθούν στον χώρο. 
Όμως στην πραγματικότητα τόσο η εικόνα κάθε δωματίου όσο και του σπιτιού συνολικά διαφοροποιείται υπερβολικά ανάλογα με κάποια άλλα βασικά στοιχεία που οι επαγγελματίες διακοσμητές προτάσσουν της επίπλωσης και της επιλογής διακοσμητικών αντικειμένων και είναι αυτά που τελικώς κάνουν την διαφορά.  




1. Δάπεδο - Οροφή 
Όχι τυχαία από τις πρώτες αλλαγές που αποφασίζουν οι επαγγελματίες διακοσμητές σε ανακαινίσεις εσωτερικών χώρων, αφού ακόμη και ακριβώς τα ίδια έπιπλα - αντικείμενα πολύ διαφορετική συνολική αισθητική θα δημιουργήσουν αν τοποθετηθούν πάνω σε ένα φθαρμένο πλακάκι ή μάρμαρο, ένα παλιό μωσαϊκό κλπ και εντελώς άλλη αν ο χώρος διαθέτει παρκέ, δάπεδο από ξύλινο ακατέργαστο ξύλο κλπ. 
Και βεβαίως στην όψη του δαπέδου συμπεριλαμβάνεται και η επιλογή του σωστού χαλιού. 
Ακριβώς όπως το δάπεδο και η οροφή καθορίζει σημαντικά την γενική εικόνα κάθε χώρου. 
Γύψινα και ξύλινα πάνελς, επικλινείς σκεπές ακόμη και τεχνητά κατασκευασμένες, πρόσθετα στοιχεία γυψοσανίδας, ξύλινα δοκάρια οροφής  κλπ είναι στοιχεία που κυριαρχούν στην συνολική εικόνα ενός δωματίου και διαφοροποιούν κατά πολύ την γενική του όψη. 



2. Επενδύσεις - Βάψιμο - Διακόσμηση εσωτερικών τοίχων
Εξίσου με το δάπεδο η όψη της επιφάνειας των τοίχων μπορεί να βελτιώσει ή να ...καταστρέψει διακοσμητικά την αισθητική κάθε χώρου. 
Το αψεγάδιαστο σοβάτισμα - σπατουλάρισμα, κάτι που δεν θεωρείται και δεδομένο για πολλά κυρίως παλιά σπίτια στην Ελλάδα :) η επένδυση με ξύλο, τούβλο-πέτρα, ξύλινα πάνελς αλλά και ταπετσαρία, κορνίζες γυψοσανίδας ή ξύλινες περιμετρικά στα κουφώματα, πίνακες - κάδρα - διακοσμητικά τοίχου όπως βεβαίως και η απόχρωση των τοίχων είναι στοιχεία που προσθέτουν πολλούς διακοσμητικούς ...πόντους σε κάθε χώρο και κατά κανόνα υπερτερούν στην συνολική όψη ενός δωματίου σε σχέση με όλα τα τα υπόλοιπα έπιπλα - αντικείμενα. 

3. Εσωτερικά - Εξωτερικά κουφώματα - πόρτες
Παλιά παράθυρα και εσωτερικές πόρτες, φθαρμένες πόρτες σε ντουλάπες-ντουλάπια όπως και μια όχι καλαίσθητη ή αταίριαστη με το σύνολο του χώρου πόρτα εισόδου αρκούν για να ...καταστρέψουν εν μέρει την εικόνα, ανεξάρτητα από το πόσο πολύ μπορεί κάποιος να έχει επιμεληθεί τα υπόλοιπα στοιχεία. 



4. Υφασμάτινα στοιχεία 
Ειδικά τα στοιχεία μεγάλης επιφάνειας πχ κουρτίνες, χαλιά, υφάσματα επίπλωσης όπως και τα μικρότερα που όμως είναι τοποθετημένα σε κεντρικό σημείο πχ διακοσμητικά μαξιλάρια καναπέ καθορίζουν την όψη ενός χώρου πολύ περισσότερο από το είδος - σχέδιο των ίδιων των επίπλων. 
Οι υφές και αποχρώσεις των υφασμάτων, γενικά, αλλάζουν εντελώς την αισθητική του σπιτιού ειδικά σε στυλ όπως το κλασσικό, το ρουστίκ, το έθνικ, το boho ή το σκανδιναβικό που στηρίζονται στο ύφασμα ως υλικό σε αντίθεση πχ με το minimal και γενικά τα ιδιαίτερα μοντέρνα στυλ. 

5. Επιλογή ενός συγκεκριμένου διακοσμητικού ύφους
Αυτό που κυρίως έστω και ασυναίσθητα οι περισσότεροι θαυμάζουν στα "τέλεια" διακοσμημένα σπίτια που παρουσιάζονται στο internet ή στις φωτογραφίες ενός διακοσμητικού περιοδικού δεν είναι τόσο οι μεμονωμένες επιλογές όσο η ομοιογένεια όλων των στοιχείων και το ταίριασμα μεταξύ τους. 
Είναι ένα από τα δυσκολότερα κομμάτια στην κάθε μας προσπάθεια να ομορφύνουμε το σπίτι μας και συμβαίνει πολύ συχνά όσο ταιριαστό και αν μας φαίνεται κάθε νέο έπιπλο - αντικείμενο που προσθέτουμε το αποτέλεσμα σχεδόν πάντα να υπολείπεται συνολικά αυτού που είχαμε φανταστεί. 



Καταγράφοντας λοιπόν το κόστος μια αλλαγής στην διαμόρφωση εσωτερικών χώρων είναι σίγουρο ότι η αγορά διαθέτει ...αξιοπρεπέστατα έπιπλα μαζικής παραγωγής  και είναι προτιμότερο, αν πραγματικά θέλουμε το σπίτι μας να διαθέτει συνολικά μια καλαίσθητη ατμόσφαιρα χωρίς να δαπανήσουμε τεράστια ποσά, να επενδύσουμε περισσότερο στα υπόλοιπα βασικά στοιχεία της διαμόρφωσής του σε σχέση πχ με πανάκριβα χειροποίητα ή ιδιαίτερου design έπιπλα.
Είναι πχ προτιμότερο το κόστος ενός ακριβού καναπέ να το ...ανταλλάξουμε με την επίστρωση ενός παλιού δαπέδου με βινυλικό ή πάτωμα laminate ή με την αλλαγή παλιών κουφωμάτων, έστω και με τις πιο οικονομικές σχετικές επιλογές που διαθέτει η αγορά. 

Ένα επίσης στοιχείο που επίσης καθορίζει το κόστος αναμόρφωσης - ανακαίνισης - αλλαγής διακόσμησης κάθε χώρου είναι ο αριθμός των "πασπαρτού" στοιχείων που μπορούν εύκολα να επαχρησιμοποιηθούν κάθε φορά ακόμη ακόμη και όταν επιθυμούμε να αλλάξουμε διακοσμητικό στυλ, χρώματα κλπ και είναι αυτά που χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους επαγγελματίες της διακόσμησης  ακριβώς γιατί μπορούν να συνδυαστούν με πολλές επιμέρους επιλογές στα υπόλοιπα έπιπλα - αντικείμενα. 
Για παράδειγμα οι λευκές - μπεζ κουρτίνες, τα ψάθινα, τα υφαντά όπως και τα μονόχρωμα χαλιά, οι κλασσικής και λιτής γραμμής απλοί καναπέδες, μια κλασσική τραπεζαρία ή ένα εντελώς απλό ξύλινο τραπέζι, ένα κρεβάτι με στρώμα-υπόστρωμα χωρίς ή με απλό ξύλινο σκελετό, έπιπλα αποθήκευσης σε κλασικές ή απλές φόρμες στα οποία εύκολα μπορεί και να δοθεί παλαιωμένη όψη κλπ είναι κομμάτια διαχρονικά που θα εξακολουθούν να "στέκονται" το ίδιο ταιριαστά σε όποια μελλοντική μικρή ή μεγαλύτερη διακοσμητική αλλαγή θελήσετε να πραγματοποιήσετε στον χώρο που βρίσκονται. 



Εν κατακλείδι ξεκινώντας να ...Σουλουπώσουμε το σπίτι :) μπορούμε να καταφέρουμε  ένα αποτέλεσμα ανάλογο με αυτό που ένας επαγγελματίας θα δημιουργούσε και με σχετικά λογικό κόστος, αρκεί να εστιάσουμε αρχικά σε βασικά στοιχεία του χώρου, όπως αυτά αναλύθηκαν παραπάνω, και όχι ξεκινώντας από το Χ έπιπλο που κάπου είδαμε και μας άρεσε.
Εξάλλου η διακόσμηση είναι μια διαρκής διαδικασία και είναι προτιμότερο να φτάσει κανείς στο σπίτι που έχει ...ονειρευτεί σταδιακά, επενδύοντας ανά διαστήματα σε ένα ένα από τα στοιχεία που θεωρεί ότι χρειάζονται αλλαγή, έχοντας όμως από την αρχή έναν συνολικό σχεδιασμό, σε σχέση με το να αγοράσει εξ αρχής απλώς το πιο οικονομικό από τα ...πάντα, μια τακτική που είναι σίγουρο ότι τελικά οδηγεί σε χώρους που στερούνται όχι μόνο αισθητικής αλλά και λειτουργικότητας.

Δείτε στις παρακάτω φωτογραφίες σχετικά παραδείγματα και πόσο τα στοιχεία που επισημαίνονται είναι αυτά που στην πραγματικότητα καθορίζουν την αισθητική κάθε χώρου, o οποίος θα εξακολουθούσε να είναι το ίδιο καλαίσθητος ακόμη και αν είχαν χρησιμοποιηθεί διαφορετικού σχεδιασμού έπιπλα και επιμέρους λεπτομέρειες.