Ένας από τους διασημότερους πίνακες στην ιστορία της ζωγραφικής σε ανάλυση 10 δισεκατομμυρίων pixel

"Το κορίτσι με τα μαργαριταρένιο σκουλαρίκι"
στο ....μικροσκόπιο

Η τεχνολογία στην υπηρεσία της ιστορίας της τέχνης.
Ο πίνακας "Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι" σε ανάλυση 10 δισεκατομμυρίων pixel

Ο πίνακας "Girl with a Pearl Earring" - "Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι" είναι μια εμβληματική ελαιογραφία του 1665 του Ολλανδού ζωγράφου Johannes Vermeer. Ενός εκ των εκπροσώπων της "Χρυσής Εποχής" όπως καταγράφηκε το μεγαλύτερο μέρος του 17ου αιώνα για την Ολλανδική - Φλαμανδική ζωγραφική. 

Από την δημιουργία του και έως τον 20ο αιώνα ο πίνακας έχει αναφερθεί με πολλά διαφορετικά ονόματα πριν αυτό που τον έκανε παγκοσμίως γνωστό και οφείλεται στο μαργαριταρένιο σκουλαρίκι που φορά η γυναίκα της εκπληκτικής προσωπογραφίας. 

Το 2018 οι Emilien Leonhardt και Vincent Sabatier από την εταιρία Hirox Europe, με την υποστήριξη της συντηρήτριας έργων τέχνης Abbie Vandivere χρησιμοποίησαν ένα τρισδιάστατο μικροσκόπιο για να δημιουργήσουν ένα απίστευτο πανόραμα του πίνακα, με ανάλυση 10 δισεκατομμυρίων pixel.

“Girl with a Pearl Earring” 1665 - ελαιογραφία του Johannes Vermeer



Η δημιουργία του συναρπαστικού πανοράματος ήταν μέρος της ερευνητικής μελέτης "Girl in the Spotligth" - "Το κορίτσι στο επίκεντρο" που πραγματοποιήθηκε το 2018 στο Μουσείο Mauritshuis της Χάγης, σε μια προσπάθεια  οι ερευνητές να μάθουν περισσότερα για τα υλικά και τις τεχνικές που χρησιμοποιούσε ο ζωγράφος, που είναι γνωστό ότι δούλευε με διαφορετικές στρώσεις χρώματος, αλλά και για τον ίδιο τον πίνακα που για τελευταία φορά είχε μελετηθεί το 1994.
Στα αποτελέσματα της μελέτης που δημοσιεύτηκαν πριν λίγες ημέρες και μέσα από τα εκπληκτικής ανάλυσης καρέ του πίνακα αποκαλύφθηκαν πολλές από τις λεπτομέρειες του πορτραίτου όπως ότι στο φαινομενικά άδειο φόντο υπήρχε μια πράσινη κουρτίνα που με τον χρόνο ξεθώριασε, το πορτραίτο διαθέτει βλεφαρίδες αόρατες με γυμνό μάτι, το περίφημο σκουλαρίκι δεν συνδέεται με το αυτί της γυναίκας και αιωρείται στον αέρα ενώ το μαντήλι, το αυτί και ο λαιμός άλλαξαν θέση κατά την διάρκεια ολοκλήρωσης του πίνακα από τον Vermeer.


Mια ακόμη σημαντική διαπίστωση ήταν η προέλευση των χρωμάτων του πίνακα αρκετά εκ των οποίων υπήρχαν διαθέσιμα στο Delf, τόπο καταγωγής και διαμονής του Vermeer, όχι όμως και το εκπληκτικό γαλάζιο που έχει χρησιμοποιηθεί στο μαντήλι και που ήταν ένα από τα πιο ακριβά χρώματα εκείνη την εποχή, κάποιοι υποστηρίζουν ακόμη πιο ακριβό και από χρυσάφι.
Ακόμη δεν είναι γνωστό από που και πως το προμηθεύτηκε ο ζωγράφος. Το ίδιο άγνωστη παραμένει και η ταυτότητα του μοντέλου.
«Δεν νομίζω ότι απαντήσεις σε αυτά μπορούν να δοθούν με με τεχνολογικά μέσα" υποστηρίζει η 
Abbie Vandivere. "Γνωρίζουμε πολύ λίγα για τη ζωή του Vermeer για τα μοντέλα και τους πελάτες - χρηματοδότες του, που το σημαντικότερο ερώτημα για εμένα παραμένει η προέλευση του γαλάζιου χρώματος. Η απάντηση θα είχε ιστορικές προεκτάσεις στην μελέτη του διεθνούς εμπορίου της εποχής, την ταυτότητα του ανθρώπου που ίσως πλήρωσε για την αγορά του. Πολύ θα ήθελα να τα διαλευκάνω όλα αυτά» 

Τον Μάϊο του 2018 πραγματοποιήθηκε μια έρευνα - μελέτη του πίνακα στο Μουσείο Mauritshuis της Χάγης






Οι εκπληκτικής ανάλυσης εικόνες που συνοδεύουν την μελέτη τραβήχτηκαν με το ψηφιακό μικροσκόπιο Hirox 3D και όπως εξηγεί στο blog της η Abbie Vandivere με τον τρόπο αυτό δόθηκε η ευκαιρία στους ερευνητές να πραγματοποιήσουν μια τρισδιάστατη σάρωση τόσο στο σύνολο όσο και σε συγκεκριμένες πινελιές - κουκίδες χρώματος και να έχουν έτσι μια τμηματική απεικόνιση του πορτραίτου με εκπληκτικές λεπτομέρειες.
"Ο πίνακας τοποθετήθηκε σε πάγκο και η μηχανοκίνητη βάση του μικροσκόπιου σάρωσε την επιφάνειά του επί αρκετά 24ωρα. Το αποτέλεσμα ήταν μια πανοραμική εικόνα 10 δισεκατομμυρίων pixel με μεγένθυση 35x Στην συνέχεια όπως εξηγεί η Vandivere "τραβήχτηκαν μερικά κοντινά πλάνα στα 140x δημιουργώντας έτσι εκπληκτικής ευκρίνειας 3D απεικονίσεις των λεπτομερειών". 


Ένα μέρος της διαδικασίας βιντεοσκοπήθηκε και ανέβηκε στην συνέχεια στο κανάλι του Hirox 3D Digital Microscopy στο YouTube

Κοντινό πλάνο του μαργαριταριού


Μία από τις λεπτομέρειες που εξετάστηκαν ήταν, φυσικά, το περίφημο μαργαριτάρι. «Με μεγάλη ευκρίνεια μπορείτε να δείτε ότι ο Vermeer ζωγράφισε το μαργαριτάρι μόνο με μερικές πινελιές λευκού μολύβδου. Πάνω από τη σκιά του λαιμού της κοπέλας έβαλε ένα λεπτό γκρίζο σκίσιμο για να τονίσει το σχήμα του μαργαριταριού. Εφαρμόζει το λευκό μολύβι πιο χοντρά για να δημιουργήσει τα  σταγονίδια στην κορυφή », γράφει η Abbie Vandivere στην ανάρτηση στο blog της.

Κοντινό πλάνο του ματιού 


Η ερευνητική ομάδα δημιούργησε έναν ιστότοπο όπου όποιος το επιθυμεί μπορεί να δει την τρισδιάσταση προβολή του πίνακα και τα κοντινά πλάνα


Στο www.micro-pano.com υπάρχουν ελεύθερα προσβάσιμα τόσο ολόκληρο το πανόραμα του πίνακα και η τρισδιάτατη απεικόνισή του όσο και μεμονωμένα σημεία, πινελιές και σωματίδια χρώματος σε πλήρη οθόνη. 




Με πληροφορίες από:  boredpanda.com - mauritshuis.nl
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: 
Hirox 3D Digital Microscopy -  micro-pano.com