Τα ...πράσινα Σπίτια του Hundertwasser


Hundertwasser-buildings-and-paintings

                Friedensreich Hundertwasser
Ο αντισυμβατικός Αυστριακός Ζωγράφος και Αρχιτέκτονας που η σκέψη και φιλοσοφία του προηγήθηκαν της εποχής του, ένας από τους καλλιτέχνες που σφράγισαν με το έργο τους την ιστορία της τέχνης και κυρίως της αρχιτεκτονικής του 20ου αιώνα
Hundertwasser-houses

Γεννημένος στην Βιέννη το 1928 δημιούργησε τόσο στην Αυστρία όσο και στην Γερμανία τα περισσότερα από τα κτίρια που συνολικά σχεδίασε, αν και ο ίδιος εξαιτίας της λατρείας του για την φύση αγαπούσε ιδιαίτερα και θεωρούσε "σπίτι" του την Νέα Ζηλανδία όπου και έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του και ενταφιάστηκε μετά τον θάνατό του το 2000. Είναι χαρακτηριστικό πως σε όποια χώρα και αν βρισκόταν το ρολόϊ του Hunderwasser έδειχνε πάντα ώρα  Ν.Ζηλανδίας. 
Hundertwasser-buildings
Τόσο οι πίνακες όσο και τα κτίρια του χαρακτηρίζονται στο σύνολό τους από την απουσία ευθείων γραμμών, τις οποίες αποκαλούσε "εργαλεία του διαβόλου", τα ελικοειδή σχήματα, τις ακανόνιστες μορφές, τα φωτεινά και ιδιαίτερα έντονα χρώματα και την πλήρη  εναρμόνιση του ανθρώπου και της κατοικίας του με την φύση.
Για αυτά ακριβώς τα στοιχεία το έργο του Hundertwasser θεωρήθηκε  επαναστατικό, όλα τα κτίρια που δημιούργησε αποτελούν ιδιαίτερα δημοφιλή αξιοθέατα των πόλεων που τα φιλοξενούν και υπήρξε ο πλέον περιζήτητος εν ζωή καλλιτέχνης, στο τέλος του 20ου αιώνα. Ταυτόχρονα το αμφιλεγόμενο έργο του πάντα ξεσήκωνε και αρνητικές κριτικές κυρίως από την πλευρά των εκπροσώπων της συμβατικής αρχιτεκτονικής, η οποία όπως υποστήριζε "δεν μπορεί να θεωρείται Τέχνη".  


Hundertwasser-paintings
Αποτελούσε βαθιά του πεποίθηση τόσο ότι η σχεδίαση κάθε κτίσματος θα πρέπει να υπαγορεύεται από την αισθητική κάθε ενοίκου και το κάθε σπίτι  όφειλε να είναι προσωποποιημένο και όχι πανομοιότυπο με το διπλανό, όσο και ότι η φύση θα πρέπει να είναι όσο πιο έντονα παρούσα σε κάθε κτίσμα και ο άνθρωπος σε απόλυτη συμφιλίωση μαζί της. 


Hundertwasser-houses
Από το 1950 που επικεντρώθηκε στην αρχιτεκτονική ξεκίνησε μέσω της δουλειάς του μια εκστρατεία για πιο όμορφα, χρωματιστά και κυρίως πιο φιλικά προς το περιβάλλον κτίρια, απόψεις που ήταν πρωτοπόρες για την εποχή, ενώ παράλληλα συμμετείχε ενεργά σε πλήθος οικολογικές πρωτοβουλίες ανά τον κόσμο για την προστασία της φύσης και ένα όσο πιο πράσινο "ανθρώπινο" αστικό τοπίο. Θεωρούσε ότι η φύτευση δέντρων σε κάθε αστικό περιβάλλον πρέπει να γίνει υποχρεωτική και υποστήριζε ότι "Αν κάποιος περπατάει μέσα στη φύση, τότε συνειδητοποιεί πως πρέπει να συμπεριφέρεται σαν καλεσμένος με καλούς τρόπους".


Χαρακτηριστικά είναι όσα σχετικά αναφέρει στο Μανιφέστο του με τίτλο "Your window right - Υour tree duty" (Το δικαίωμα του παραθύρου σου - Η υποχρέωση σου στο δέντρο): "Ένας άνθρωπος σε ένα νοικιασμένο διαμέρισμα πρέπει να μπορεί να σκύψει έξω από το μπαλκόνι του σε απόσταση αρκετή ώστε με το χέρι του να μπορεί να γδάρει την  λιθοδομή. Πρέπει να του επιτρέπεται να πάρει μία μακριά βούρτσα και να βάψει τον εξωτερικό τοίχο, όσο φτάνει το χέρι του. Έτσι θα είναι γνωστό σε όλους τους περαστικούς από τον δρόμο αλλά και στους γείτονες του ότι σε αυτό το διαμέρισμα μένει κάποιος που είναι διαφορετικός από τους φυλακισμένους, σκλαβωμένους, συμβατικούς ανθρώπους της διπλανής πόρτας"


Hundertwasser-houses-vienna
Ένα από τα χαρακτηριστικότερα έργα του το συγκρότημα 52 εργατικών κατοικιών Hundertwasserhaus (Σπίτι - Xωριό του Χουντερτβάσερ), ιδιαίτερα δημοφιλές αξιοθέατο της Βιέννης, διαθέτει ανισόπεδα πατώματα κυματιστής επιφάνειας, η ταράτσα του είναι καλυμμένη με χώμα και γρασίδι, ενώ φυτά-δέντρα έχουν φυτευτεί και στο εσωτερικό των διαμερισμάτων.
Για το συγκεκριμένο κτίριο αρνήθηκε επίμονα να πληρωθεί, δηλώνοντας πως του αρκεί ότι βοήθησε στην αποφυγή του να χτιστεί κάτι ...άσχημο στο συγκεκριμένο σημείο. 


Die-Grune-Zitadelle-von-Magdeburg
Το τελευταίο του αρχιτεκτονικό έργο "Die Grune Zitadelle von Magdeburg"  - Το πράσινο φρούριο του Μαγδεμβούργου" στην Γερμανία- ξεκίνησε το 1999 και έμεινε ημιτελές λόγω του θανάτου του. Όμως με βάση τα πλήρη σχέδια και  μοντέλα κλίμακας του Hunderwasser το κτίριο ολοκληρώθηκε χωρίς αυτόν, θεωρείται από τα μεγαλύτερα και πιο αντιπροσωπευτικά του και από το 2005 λειτουργεί στην πόλη του Μαγδεμβούργου ως πολυχώρος που στεγάζει πλήθος καταστημάτων, ξενοδοχείο και αίθουσες τέχνης - καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.  



Εκτός των κτιρίων σε Αυστρία, Γερμανία, Ολλανδία, Ν.Ζηλανδία, Ιαπωνία, ΗΠΑ, Ισραήλ, Ισπανία, Ελβετία και το πλούσιο έργο του σε πίνακες ζωγραφικής, σχεδίασε μοντέλα για γραμματόσημα πολλών χωρών με σημαντικότερη την επετειακή έκδοση γραμματοσήμων του ΟΗΕ για την 35η επέτειο Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, σημαίες, νομίσματα, αφίσες ακόμη και ρούχα

hundertwasser-museum

hundertwasser-museum-paintings
Στο Μουσείο Hunderwasser, το 1ο "Πράσινο Μουσείο" της Βιέννης ως φόρος τιμής στον πρωτοπόρο αγώνα του για την προστασία του περιβάλλοντος και σχεδιασμένο με κυρίαρχες τις καμπύλες γραμμές-φόρμες που τόσο έντονα -μετά τον Καταλανό Gaudi- ο Hundertwasser εισήγαγε στην σύγχρονη αρχιτεκτονική,  εκτός από τους πρωτότυπους διασημότερους πίνακές του φιλοξενείται πολύ μεγάλος όγκος από σκίτσα, αρχιτεκτονικά σχέδια, χειρόγραφα, ιστορικές φωτογραφίες, μακέτες έργων του κλπ 

Το σύνολο των κτιρίων, ανεξάρτητα από την χρήση τους ως κατοικίες, καταστήματα, βιομηχανικοί χώροι κλπ χαρακτηρίζονται φυσικά από την ίδια εντυπωσιακή όψη και εσωτερικά, όπου όπως ακριβώς και στις προσόψεις-εξωτερικές τοιχοποιίες κυριαρχούν καμπύλες - στρογγυλές φόρμες, ελικοειδή σχήματα και φωτεινά χρώματα, όπως και η έντονη χρήση κεραμικών πλακιδίων που αποτελεί το βασικό υλικό επένδυσης σκυροδέματος στην Αρχιτεκτονική του Ηundertwasser.  
Οι λεπτομέρειες - σχέδια των κτιρίων δημιουργημένες από πλακάκια με όψη ψηφιδωτού είναι πραγματικά έργα τέχνης και το στοιχείο με το οποίο ο Hundertwasser "υπέγραφε" και ως καλλιτέχνης - ζωγράφος τις αρχιτεκτονικές του κατασκευές. 

Eργοστάσιο επεξεργασίας αποβλήτων, Βιέννη -Αυστρία


Συγκρότημα κατοικιών Hunderwasser House-Village, Βιέννη -Αυστρία



Ronald McDonald Haus (Ξενώνας Φιλοξενίας για οικογένειες παιδιών με σοβαρές παθήσεις που νοσηλεύονται σε κοντινά νοσοκομεία), Έσσεν -Γερμανία





Οινοποιείο, Fraknen Bαυαρία -Γερμανία







Το πράσινο Φρούριο του Μαγδεμβούργου, Μαγδεμβούργο -Γερμανία





Waldspirale Συγκρότημα κατοικιών, Darmstadt -Γερμανία  


Εκκλησία Αγ.Βαρβάρας, Barnbach -Αυστρία



Εργοστάσιο Παραγωγής Μπύρας και Πύργος Kuchlbauer, Abensberg -Γερμανία 




Εμπορικό Κέντρο,  Altenrhein -Ελβετία 


Ξενοδοχείο Rogner Bad Blumau -Γερμανία






Κατοικίες στην Γερμανία






Εργοστάσιο επεξεργασίας αποβλήτων, Oσάκα -Ιαπωνία 

Η ζωγραφική του έντονα επηρεασμένη από το ύφος του Klimt όμως ο Hundertwasser  εξέλιξε ακόμη περισσότερο την χρήση ελικοειδών σχημάτων και πειραματίστηκε όχι μόνο στην ανάμειξη έντονων αποχρώσεων, χωρίς ιδιαίτερη προτίμηση σε κάποια,  αλλά και στην υφή χρησιμοποιώντας στο ίδιο έργο διαφορετικούς τύπους χρωμάτων ή και πρόσθετα υλικά, ενώ δεν διέθετε ποτέ στην διάρκεια της ζωής του στούντιο και ζωγράφιζε απλώνοντας τους καμβάδες του οπουδήποτε βρισκόταν, στον δρόμο, στην ύπαιθρο. 


Έντονα ανθρωποκεντρικό και καθολικά επηρεασμένο από την προσωπική του φιλοσοφία για την σχέση ανθρώπου - φύσης και το πλούσιο ζωγραφικό του έργο, που επηρέασε σε μεγάλο βαθμό μεταγενέστερους καλλιτέχνες μοντέρνας κυρίως τέχνης. Όλα τα έργα του όπως ακριβώς και τα κτίρια που σχεδίασε φέρουν τόσο έντονα το προσωπικό του στίγμα που είναι σχεδόν ακατόρθωτο αν κάποιος έχει δει ένα να μην μπορεί εφ΄εξής να αναγνωρίσει μια δημιουργία Hundertwasser.  Ακόμη και αν την συναντήσει τυπωμένη σε μικρογραφία πάνω σε κάποιο από τις χιλιάδες σουβενίρ αντικειμένων που πωλούνται ετησίως κυρίως στην Βιέννη και φέρουν έμμεσα την υπογραφή του καλλιτέχνη που πρώτος δίδαξε ότι όχι μόνο μια κατοικία αλλά και ένα εργοστάσιο, ακόμη και μια μονάδα επεξεργασίας - αποτέφρωσης σκουπιδιών, εκτός από κτίρια εξοικονόμησης πόρων που θα σέβονται το περιβάλλον, μπορούν ταυτόχρονα να είναι και πανέμορφα σύγχρονα κτίσματα και όχι αρχιτεκτονικές ...ντροπές για την περιοχή που βρίσκονται, όπως δυστυχώς πολύ συχνά συμβαίνει.